2014. betlehemi játék Sajószentpéteren a kápolnában és pásztorjáték Dusnokpusztán.
Keresztút Demeter képek
Római zarándoklat 2013.04.15-21.
Gyapjas és ormányos
Édes, ékes apanyelvünk
Egy ókori szentbeszéd Nagyszombat szent napjára (PG 43, 439. 451. 462-463)
Szent Bonaventura
MILYEN HITTEL JÁRULJUNK AZ OLTÁRHOZ?
Amikor a mennyei lakoma asztalához járulsz,
először is az Apostol szerint
vizsgáld meg magad,
s szorgalmasan járj utána,
mily hittel, mekkora szeretettel,
milyen elhatározással
és miért járulsz az oltárhoz?
Fontold meg tehát e négy kellék mindegyikét,
s mindenekelőtt lásd, milyen legyen a hited
ennek a Szentségnek igaz volta
és lényege felől.
Erősen és minden kétséget kizárólag
hinned kell a katolikus hit tanítása
és hirdetése szerint, hogy abban a pillanatban,
amelyben Krisztus szavait kiejtjük,
a papi hatalom és a szentségi jelleg erejénél
fogva az anyagi és látható kenyér
- mintegy tiszteletből Teremtője iránt -
az éltető és mennyei Kenyérnek
adja át helyét, azaz a járulékok színét.
Megszűntével csodálatos és láthatatlan módon,
ugyanabban a pillanatban a látható kenyér
járuléka mögött igazában létezni kezd
Krisztus tisztaságos és szentséges Teste,
amely - a Szentlélek működése folytán -
a Boldogságos Szűz Mária testéből vétetett,
keresztre feszíttetett, sírba tétetett
és megdicsőült a mennyben.
Minthogy a test nem élhet vér nélkül,
azért szükségképpen jelen van
az a drága vér is, amely oly áldásosán folyt
a kereszten a világ üdvösségéért.
Mivel nincs igazi ember eszes lélek nélkül,
azért Krisztus megdicsőült lelke is jelen van,
amely kegyelemben és dicsőségben
minden erőt, dicsőséget és hatalmat felülmúl,
s amelyben az isteni bölcsesség
minden kincse rejlik.
Tekintettel arra, hogy Krisztus igazi
ember és igazi Isten, az Isten is jelen van
a maga dicsőséges fölségével.
Mind ez a négy együtt és külön-külön,
az egész együttvéve tökéletesen rejlik
a kenyér és a bor színében.
Nem kevésbé a kehelyben, mint ostyában,
sem kevésbé az ostyában, mint a kehelyben.
Egyik sem egészíti ki a másik hiányait,
hanem mind a kettőben az egész titkot találjuk,
amelyről sokat kell beszélnünk.
Elég tehát hinnünk,
hogy az igaz Isten és ember
mind a két színben jelen van,
s neki szolgál az angyalok serege
és a szentek jelenlevő gyülekezete.
Lásd továbbá, mily szépen rejlik
Krisztus épp ebben a két színben.
A kenyér és a bor az egész embert
a legjobban táplálja:
a kenyér a testet élteti, a bor vérré válik,
a vérben pedig a lélek honol.
Felhasználásuk minden egyébnél fontosabb,
általánosabb és tisztább,
megunni se nagyon lehet,
s így nagyszerűen jelképezi
a lelki táplálkozás tisztaságát.
Kitűnően jelképezi Krisztus testét és vérét.
Mert a kenyér a szenvedésben kicsépelt,
megőrölt és megdagasztott,
az isteni szeretet tüzétől
a kereszt kemencéjében
és oltárán kiszakajtott
és megsült krisztusi Testet jelenti.
A bor pedig azt a Vért,
amelyet a kereszt présében a szőlőfürtből,
vagyis Krisztus testéből
a taposó zsidók sajtoltak ki.
Végül gyönyörűen jelképezi
Krisztus titokzatos testét,
vagyis az örök életre előrerendelt
hívek sokaságából,
mintegy a sok búzamagból és szőlőbogyóból
egybegyűlt Egyházat.
Amikor tehát az oltárhoz járulsz,
vigyázz, nehogy ingadozz,
s megtántorodjál, mint a nádszálra,
azaz a természetes ész-szülte érvekre
és emberi okoskodásokra támaszkodni
próbálkozó vak.
S nehogy azt kérdezd, miképp lehetséges ez?
A zsidók vitatkoztak így egykor,
s több tanítvány botránkozva vonult
vissza Jézustól.
Te az Istennek vesd alá magad,
s elmédet az annyi bizonyságtól megerősített
hit igájába fogdl
Mit is kételkednél e Szentség felől,
amelyet Krisztus oly világosan alapított,
az apostolok hirdettek,
amellyel a hithű szentatyák annyi századon
keresztül éltek, amelyet annyi szertartással,
csodával, jellel és törvénnyel,
mintegy kézzel fogható bizonysággal
vettek körül?!
Vedd el az Egyháztól ezt a Szentséget,
s meglátod, mi lesz ezen a világon egyéb,
mint tévedés és hitetlenség,
a keresztény nép pedig csorda módjára
szétszóródik, s bálványimádásba süllyed,
mint a többi hitetleneknél is látjuk.
Az Oltáriszentségben áll az Egyház,
erősödik hitünk, virágzik a kereszténység
és az isteni szolgálat.
Ezért mondja Krisztus:
íme, én veletek vagyok a világ végezetéig.
Továbbá azt is jegyezd meg magadnak,
úgy illett, hogy elrejtőzött Krisztust
adjon nekünk az Atya.
Mit érne hited, ha a maga látható alakjában
jelenne meg neked Krisztus?
Biztosan és kényszer hatására imádnád.
Ám miképp viselhetné el testi szemed
ezt a nagy dicsőséget?
Ki olyan oktalan, hogy azt állítaná,
hogy nyers húst és valóságos emberi vért
ehetnénk és ihatnánk?!
Távozzék tehát minden kétely,
mert - miként egykor az Istenség
szüzi méhben rejtőzött,
és az Isten Fia az emberi test fátyola mögött
látható módon jelent meg a világon -,
úgy az Istenséggel egyesült
és megdicsőült emberség is
a kenyér és a bor színe alatt rejtőzik,
hogy hozzánk,
halandókhoz alkalmazkodni tudjon.
(P. Dám Ince fordításai)
Az Úr leszáll a holtak országába
Mi történt? Nagy csend van ma a földön. Nagy csend és teljes elhagyatottság. Nagy a csend, hiszen meghalt a Király. Megremegett a föld, aztán elcsendesült, hiszen Isten szenderült el a testben, és feltámasztotta a régóta sírban nyugvókat. Isten halt meg a testben, és megfutamította az alvilágot.
Először is az ősszülőket, mint elveszett, de megtalált bárányokat keresi fel. Azokat akarja felkeresni, akik a halál teljes sötétjében és árnyékában vannak fogva tartva, egyenesen a rabságban levő Ádámhoz és Évához megy, és megszabadítja a szenvedésektől Ádámot Isten, aki szintén az ő Fia.
Elmegy hozzájuk az Úr, és magával viszi a kereszt győzelmi jelvényét. Mihelyt Ádám ősatyánk megpillantja őt, bűnbánón mellet vert ámulatában, és ezt kiáltja oda a többieknek: „Az én Uram legyen mindnyájatokkal!” Erre maga Krisztus felel így Ádámnak: „És a te lelkeddel!” Majd kézen fogva életre kelti őt e szavakkal: „Kelj életre álmodból, támadj fel a halálból, Krisztus rád ragyogott!
Én a te Istened vagyok, én miattad lettem Fiaddá, teérted és ezekért, a te ivadékaidért. Most szólok, és hatalmam folytán ezt a parancsot adom a halál ezen foglyainak: szabadok vagytok! A halál sötétjében levőkhöz meg így szólok: legyetek az élet világosságában! A halál tehetetlenségében levőknek pedig ezt mondom: támadjatok fel!
Neked, a halottnak, ezt parancsolom: kelj fel az életre, hiszen nem azért alkottalak meg, hogy a halál bilincsei között légy mindörökre. Támadj fel halálodból: hiszen én vagyok a holtak élete. Kelj fel, akit kezeim alkottak, kelj fel, akit saját képem hasonlatosságára alkottalak. Kelj fel, menjünk ki innen, hiszen te énbennem és én tebenned egy és osztatlan személy vagyunk.
Én, a te Istened, teérted lettem a te gyermekeddé. Én, az Úr, teérted vettem fel a szolgai alakot. Én, aki az egek felett vagyok, teérted jöttem a földre és az alvilágba. Teérted, az emberért lettem a holtak között is a saját erőmből élő emberré. Teérted, aki az édenkertből kijöttél, engem is kertből hurcoltak el a zsidók, és egy kertben feszítettek keresztre. Nézd, hogyan leköpdösték arcomat; ezt is érted vállaltam, hogy téged visszaállítsalak a régi életedbe. Nézd, hányszor vertek arcul; ezeket is érted tűrtem, hogy téged ismét a saját képemre formáljalak, hiszen ez torzult el nálad.
Nézd megostorozott hátamat, ezt is érted szenvedtem, hogy levegyem rólad a hátadat görnyesztő bűneid terhét. Nézd a teérted keresztfához szorosan odaszegezett kezeimet, hiszen te egykor vétkesen nyúltál kezeddel a fához.
Teérted haltam meg a kereszten, teérted járta át oldalamat a lándzsa, teérted, aki elaludtál az édenkertben, és oldaladból származott Éva. Az én átdöfött oldalam gyógyította meg Éva fájdalmát. Az én halálom vezet ki téged a halálból. Az én lándzsám semmisíti meg azt a lándzsát, amely téged rabságban tart.
Kelj fel, távozzunk innen! A paradicsomkert földjéről ellenséged taszított ki téged, én azonban már nem is a paradicsomkertbe, hanem mennyei trónra viszlek ki innen téped. El voltál tiltva az élet fájától, most pedig, nézd, én, maga az Élet, együtt vagyok veled. Oda állítottam melléd a kerubokat, hogy mint szolgák őrizzenek téged, és most elrendelem, hogy ezután, mint Istent úgy tiszteljenek ezek a kerubok téged.
Áll már a készséges és szolgáló keruboktól övezett trónod, vár már lakásod elkészített eledellel, vár már örök hajlékod, díszes lakóhelyed örök javakkal telve, vár már az öröktől fogva számodra elkészített mennyek országa.”
|